Tedd fel a kezed, ha volt már ilyen párbeszéd a gyerekkel:
– „Mi volt a suliban?”
– „Semmi.”
Kihullik a hajam ettől! 🙂
Legyünk persze megértők, hisze egy átlagos iskolai napon sok-sok minden történik, így még a legizgalmasabb dolgok is beletartoznak a mindennapi eseményekbe.
Az is előfordulhat, hogy egyszerűen nincs kedve vagy ereje elmondani – ez még a legbensőségesebb szülői kapcsolatban is megesik.
Év eleje van, indul a tanév, Te pedig természetesen nagyon kíváncsi vagy, hogy hogyan telik az napja az iskolában.
Arról nem beszélve, hogy azért figyelned kell, hogy milyen a hangulata, hogy áll a tanuláshoz, érték-e sérelmek, bántották-e stb.
Hogyan kérdezz, hogy választ kapj?
Mindig hasznos, ha általánosság helyett rákérdezel valamilyen konkrétumra, és irányítod kicsit a beszélgetést.
Például kérdezhetsz ilyeneket:
- Felszólított ma a tanár?
- Segítettél ma valakinek?
- Finom volt az ebéd?
- Mi volt a legjobb dolog, ami ma a suliban történt?
- Milyen volt az ismétlés?
- Melyik tanárod élne túl egy világvégét – és miért?
- Milyenek az új tanárok?
- Volt ma olyan óra, ami nagyon izgalmas volt?
- Ma unatkoztál valamelyik órán?
- Mi volt a szünetekben?
- Az ilyen kérdésekkel több dolgot is elérsz.
Ezekkel a célzott kérdésekkel megmutatod neki, hogy tényleg érdekel téged, hogy milyen volt a napja, és nem a szokásos
„mi volt a suliban?” kérdéssel tudod le.
Másrészt – és most ez a lényeg – fontos válaszokat kapsz. Akár kimondva, akár a sorok között olvasva,
de megtudod, hogy gyermekednek hogyan telt a napja, vannak-e problémák a beilleszkedésével,
esetleg kezdődnek-e a tanulási problémák.
A suliban többnyire minden rendben megy, de ha esetleg észreveszed a potenciális bajt, akkor jobb ha elbeszélgethetsz vele vagy a tanárával – úgy könnyebben megoldhatod.
Ha a gyermekünk nem mesél magától, gyakoroljuk a beszélgetés indítást a fenti kérdések feltevésével, és garantáltan beindul a szülő-gyermek kommunikáció.