A hazánkban egy híján húsz hipermarketet üzemeltető francia üzletlánc működtet netes rendelést, ami majdnem úgy működik, mint egy klasszikus webáruház.
Kezdjünk egy nagyon általános megállapítással, amely úgy hangzik, hogy a hagyományos kereskedelemnek is változnia kell, át kell alakulnia, hogy versenyben tudjon maradni. A konkurenciát a hazánkban működő X darab webáruház jelenti, amelyek házhoz viszik a terméket. A másik variációt a webáruházaknál, hogy az áruház “fizikai” boltjában – ami inkább egy nagy raktár, kiszolgáló pulttal – kell sorban állni, hogy az áhított terméket megkapja a megrendelő. A szerző látott már ilyen helyen kígyózó sorokat, pl. ha rossz időpontban tér be a vevő a megrendelt termékért. Ezen a ponton a kényelmesség és a gyorsasági verseny illúzióvá válik. Ilyenkor marad a munkahelyre való kiszállítás, vállalva az esetleges felárat is. A megrendelt áruért való ácsorgás csúcspontja – választékosan fogalmazva – csimborasszója*, a Black Friday elnevezésű, már pár éve hozzánk is begyűrűzött őrület. Ezen a napon lehet egymás taposva sort állni a webáruházból megrendelt holmikért. Az előbb vázolt helyzetek pont ellentétesek az online kereskedelem kényelmességével, gyorsaságával és minden más előnyével.
Visszatérve a francia óriásra, amely kasszáinál tavaly 375 milliárd forintot hagytak a magyar vásárlók, is elindította a netes vásárlást, két módon. Az egyik vonalat a klasszikus megoldás jelenti, ahol a webes felületről megrendelt árucikket kiviszik házhoz. Így a lehető legkönnyebb és kényelmesebb elintézni a havi nagy bevásárlást, mert nem kell cipelni a terjedelmes kutya, macska kajás és macska almos zsákokat, konzerveket. Ezek a nehéz dolgok és sok minden más gyorsan, könnyen, szó szerint pár kattintással jutnek el a vásárlóhoz. Itt a gondot csak az jelenti, hogy nincs teljes egyenlőség a települések között, divatos szóval diszkrimináció ténye forog fenn. A térkép alapján Pilisborosjenőre történik kiszállítás, Pilisszentivánra viszont nem. Egész jót lehet fújolni erről a számítógép előtt, például, hogy “Nincs igazság”, “Elég Pilisszentiván megkülönböztetéséből”, “Igazságot Pilisszentivánnak”. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy x darab vásárlótól elesnek a franciák.
A webes kereskedelem másik részét az képezi, hogy a vevő otthon, a monitor előtt vagy a táblagépén kijelöli a megvásárolandó terméket. Ennek előnye, hogy gyorsan lehet ár összehasonlításokat végezni más láncokkal és a bejelöléssel, legalább annyi időt el lehet tölteni, mint az áruházban történő nézelődéssel. A lényeg, hogy az így összeállított csomag nem házhoz jön, hanem be kell fáradni érte a megjelölt áruházba. Ez elviekben jó, mert a Auchan biztosítja, hogy külön, ezeknek a megrendelések átvételére szakosodott helyre kell mennie a vevőnek. Innen vihető haza az összeállított csomag. A megoldás ott mehet át kurta-furcsába, amivel nyitottunk: mi történik, ha esetleg többen érnek oda a pulthoz és nem csak ketten, hárman várakoznak.. Ez időveszteség.
*Csimborasszó: A Chimborazo egy kialudt vulkán az Andokban, amiről 1800-as évek elejéig azt hitték, hogy ez a Föld legmagasabb hegye. Ebből jött a szó magyar használata, ami valami legnagyobb mértékét vagy legfelső fokát jelenti. pl.: „A hülyeség csimborasszója.”